Interview Emile van Rijn: “Ik ben met mijn neus in de boter gevallen”

Account- en licentiemanager Emile van Rijn had een eigen wijnhandel, runde een horecagroothandel en zette een succesvol bedrijf in mobiele apps neer. Toen Gemba dit IT-bedrijf in 2019 overnam, gingen Emile en een tiental medewerkers mee. Van ondernemer werd hij werknemer, een minder grote overstap dan op het eerste gezicht lijkt. “Bij Gemba heerst een ondernemersmentaliteit. Ik heb er veel ruimte en vrijheid.”

Vertel eens wat meer over jezelf, wie is Emile van Rijn?

Emile van Rijn, account- en licentiemanager | Gemba“Ik ben vorig jaar 50 geworden en woon in Haarlem met mijn vriendin en twee kinderen van 8 en 10. We hebben een grote vriendenclub en een druk sociaal leven. Samen eten, samen op reis, dat soort dingen doen we graag. Vorig jaar zijn we bijvoorbeeld in Thailand geweest, eilandhoppen. De kinderen waren ook mee. Ze vonden het soms spannend, maar vooral erg leuk.”

Hoe ben je van wijn- en horecabusiness in de IT terechtgekomen?

“Na de hotelschool ben ik mijn eigen wijnhandel begonnen. Op een gegeven moment werd ik gevraagd om interim-manager te worden bij een horecagroothandel. Dat heb ik een aantal jaren gedaan. Nadat ik mijn wijnhandel in het groothandelsbedrijf had geïntegreerd, was het tijd voor iets nieuws. In mijn privéomgeving ontmoette ik iemand uit de IT. Hij vertelde enthousiast dat mobiele apps de toekomst zouden worden. Samen zijn we aan de keukentafel begonnen met het bouwen van een platform. Dat groeide uit tot een bedrijf met vijftien medewerkers.”

Op welke manier kwam Gemba in beeld?

“In 2018 kregen we via ons IT-bedrijf een opdracht van Gemba. Ze vroegen of we de asset management-oplossing IBM Maximo konden koppelen aan een mobiele app en een dashboard voor een speciale technische toepassing. Dat ging eigenlijk heel soepel. De samenwerking verliep goed en Jack Lok, de directeur van Gemba, stelde voor om ons bedrijf over te nemen. In 2019 zijn we met tien man overgegaan.”

Hoe was het om de stap te zetten van ondernemer naar medewerker bij Gemba?

“Dat was wel even een ding. Ik zag er tegenop omdat ik gewend was om alles zelf te bepalen. Bij een ander bedrijf was het misschien niet gelukt en was ik niet lang gebleven, maar bij Gemba krijg je veel vrijheid en vertrouwen. Het voelt niet alsof ik beperkt word in mijn ideeën. We denken en werken hier een beetje als ondernemers. Ik ben met mijn neus in de boter gevallen.”

Wat doe je als account- en licentiemanager bij Gemba?

“Samen met mijn collega Johan Knook onderhoud ik de contacten met onze klanten. We informeren ze over de laatste technologische innovaties en laten nieuwe ontwikkelingen bij ze landen. Daarnaast ben ik bezig met licentiebeheer. Dit doe ik nu zo’n twee à drie jaar. Mijn werkdag is nooit hetzelfde. De ene keer ben ik onderweg naar klanten, de andere keer zit ik uren achter mijn bureau te puzzelen met offertes en licentiechecks. Dan moet ik me even afsluiten en focussen. Die afwisseling is fijn.”

Wat vind je het leukst aan je werk bij Gemba?

“Ik krijg een kijkje in de keuken bij grote en interessante bedrijven, zoals Schiphol en klanten in de olie- en gasindustrie. Wanneer heb je die kans nu? En we werken samen met IBM, waardoor we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. De techniek en onze klanten zijn enorm boeiend. Asset management is complex. Als ik hoor hoe mijn collega’s problemen aanpakken en oplossen, denk ik vaak: wauw, dat doen we toch maar. We helpen klanten met issues waar ze soms al jaren tegenaan hikken en lossen die dan in korte tijd op.”

Wat heb je momenteel voor ogen?

“Mijn doel is om onze klanten nog beter te leren kennen. Bij grote corporates veranderen stakeholders vaak van positie, dus het is belangrijk om in sync te blijven. Daarom willen we bijvoorbeeld ook een maandelijkse ’thermometer’ invoeren, waarbij we regelmatig contact opnemen met klanten. Zo kunnen we snel inspelen op eventuele vragen, problemen of plannen voor de toekomst. Is er niets, dan zijn we binnen paar minuten klaar. En is er wel iets, dan maken we een afspraak om verder te praten en zorgen we dat we daar de juiste mensen bij hebben. We zijn nu bezig met de voorbereidingen en gaan binnenkort de eerste klanten benaderen.”

Hoe zou je de cultuur bij Gemba beschrijven?

“Er werkt een mooie mix van mensen bij Gemba en de cultuur is open, veilig en gezellig. Je kunt zeggen wat je denkt en je wordt in je waarde gelaten. Tijdens de lunch bespreken we van alles. Ook doen we veel aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Elk jaar doen we bijvoorbeeld mee aan ‘NLdoet’. Ik heb eens geholpen met het renoveren van een speeltuin en riet gekapt in een natuurgebied. Dat kappen ging zo snel dat de vrijwilligers ons vroegen om het rustig aan te doen!”

Wat was je leukste Gemba-uitje en waarom?

“Ons weekendje weg naar Winterberg eind 2024! Dat was echt super. Het was top geregeld en ontzettend gezellig. We hebben gewandeld, ge-ziplined en karaoke gedaan. Zelf ben ik niet echt een zanger, maar ik heb toch meegedaan.”