Lees onze meest recente case: Equans BeLux: Mobiel onderhoud makkelijk gemaakt
Interview Johan Knook: “De problematiek van klanten herkennen, daar ben ik goed in”
Ooit rolde sales manager Johan Knook bij toeval de techniek in. Dat bracht hem uiteindelijk bij Gemba: een boeiend bedrijf, in een wereld die voortdurend in beweging is. De klik was er vanaf het eerste moment. “Ik haal enorm veel energie uit mijn werk.”
Wie is Johan Knook?
“Een echte Rotterdammer, opgegroeid op Zuid, zoals ze dat hier zeggen. Ik heb een grote passie voor voetbal, vechtsporten en lezen. Ik heb een seizoenskaart voor Feijenoord en een eigen school voor thaiboxen, waar ik twee avonden in de week lesgeef.”
Sinds wanneer werk je bij Gemba?
“Ruim vijf jaar alweer, sinds 1 november 2017. Ik ben begonnen als sales manager IoT. De IoT-wereld was toen nog een pioniersmarkt. Ik werkte bij een IoT-bedrijf en kwam in contact met Stefan Hoffmans, een consultant van Gemba. Hij was op zoek naar sensoren voor een IoT-oplossing voor kathodische bescherming. We hadden meteen een klik. Gemba wilde op dat moment een IoT-afdeling opzetten. Na één gesprek met Jack Lok, de directeur van Gemba, was de zaak beklonken en zijn Stefan en ik Gemba’s IoT-activiteiten in de markt gaan zetten. Een ideaal duo: hij mijn technische rechterhersenhelft en de verteller, ik de verkoper.”
Wat doe je nu?
“Sinds vorig jaar ben ik als sales manager verantwoordelijk voor de verkoop en marketing van alle oplossingen die we vanuit Gemba Service bieden. Ik heb dus ook het asset management-stuk opgepakt. Er gebeurt heel veel op dit gebied. Zo is IBM Maximo natuurlijk IBM Maximo Application Suite geworden. Een grote verandering en dat geldt ook voor het inrichten van oplossingen met IBM MAS. Verder zijn we bezig met het aanboren van nieuwe markten. Straks gaan we bijvoorbeeld ook kleinere bedrijven met veel assets een passende IBM MAS-oplossing bieden.”
Hoe is Gemba als werkgever?
“Gemba gaat heel goed met z’n mensen om. Ik denk dan onder meer aan alle activiteiten die we doen. Zo was het uitstapje naar Sevilla voor ons 25-jarig jubileum heel bijzonder. En de BBQ in Blijdorp met alle partners en kinderen erbij vond ik ook erg leuk. Zelfs in de COVID-tijd werden er dingen georganiseerd, zoals een online workshop Thais koken met z’n allen. Gemba draagt ook bij aan de maatschappij. We steunen allerlei goede doelen, ik heb in december nog 5.000 euro voor ALS afgeleverd in het Glazen Huis. Elke medewerker heeft vijf vrije dagen per jaar voor vrijwilligerswerk en we doen elk jaar mee aan NLdoet. Dan is het grootste deel van onze mensen niet aan het werk, maar bezig met klusjes voor anderen.”
Wat vind jij het leukste aan je werk?
“De energie die ik eruit haal. De wereld van asset management is ontzettend dynamisch. Verschillende industrieën, verschillende producten, verschillende mensen met wie ik in gesprek ga. Ze hebben allemaal hun eigen vraagstuk. Voordat ik bij Gemba kwam heb ik bij verschillende ICT-bedrijven gewerkt, maar ik heb geen technische achtergrond. Waar ik goed in ben, is de problematiek van de klant herkennen en die bij de juiste mensen van Gemba neerleggen. Met de afdeling Operations richten we dan de oplossing in die de klant nodig heeft.”
Hoe zie jij de toekomst?
“Met de overgang van traditioneel asset management naar digitaal asset management, komen er steeds meer mogelijkheden. Ik denk bijvoorbeeld aan visual inspection, waarbij je met digitale camera’s en AI assets op afstand bewaakt, of aan allerlei vernieuwende toepassingen voor mobiel asset management. Onze uitdaging is klanten te helpen daar goed gebruik van te maken. Daarom wil ik ook vaker met ze om de tafel om over de toekomst te praten. Op het gebied van sales en marketing ben ik samen met mijn collega’s Emile van Rijn en Manon van Rookhuijzen stappen naar de toekomst aan het zetten. Het is allemaal heel interessant, ik heb er zin in!