Lees onze meest recente case: Equans BeLux: Mobiel onderhoud makkelijk gemaakt
Waarom Gemba-training beter werkt? Dáárom!
Training betaalt zich uit: goede opleidingsmogelijkheden helpen medewerkers te behouden, terwijl hun werkplezier én productiviteit toenemen. Alleen daarom al is het verstandig voldoende in training te investeren. Maar het voordeel gaat verder, zien we bij Gemba. Waar zit dat-m in?
Grotere betrokkenheid door training
Succesvolle organisaties bieden hun medewerkers vaak de training en opleiding waar ze behoefte aan hebben. Het omgekeerde is eveneens waar: de minst succesvolle bedrijven doen het meestal ook niet goed op trainingsgebied. Training verhoogt de productiviteit van medewerkers, dat is bekend. Maar misschien nog wel belangrijker is dat training bijdraagt aan het behoud van werknemers en hun betrokkenheid verhoogt. Een sterk argument in deze tijden van structurele personeelstekorten.
Training IBM Maximo, IBM Cognos en IBM ControlDesk
Ook bij Gemba juichen we training toe: we bieden onze klanten allerlei mogelijkheden om hun kennis en vaardigheden rond IBM Maximo-, IBM Cognos- en IBM ControlDesk-toepassingen te vergroten. Met ruim 25 jaar ervaring in de implementatie van IBM Maximo, IBM Cognos en IBM ControlDesk hebben we een schat aan kennis opgebouwd. Die delen we graag met onze klanten, om verschillende redenen. Want behalve dat medewerkers loyaler zijn en makkelijker en sneller werken door goede training, zien we nog een groot voordeel.
Klant wordt gesprekspartner op niveau
Het voordeel van training zit op een hoger niveau dan puur het gebruik of beheer verbeteren. Wat wij in de praktijk merken, is dat een klant die meer kennis van zijn IBM Maximo-, IBM Cognos- of IBM ControlDesk-toepassingen in huis heeft, ook beter begrijpt wat zijn organisatie en gebruikers nodig hebben. Dat maakt hem tot een gesprekspartner waarmee we op een hoger niveau kunnen bespreken wat er nodig is om deze toepassingen maximaal af te stemmen op de behoeften. Behalve dat een training resulteert in beter opgeleide mensen, levert het dus ook software op die beter werkt.
Gemba training: standaard op of maat
Ons trainingsaanbod rond IBM Maximo, IBM Cognos en IBM ControlDesk is heel breed. Volledig webbased, online of klassikaal, standaard of op maat, in huis of buiten de deur, of een combinatie daarvan: alles is mogelijk. Daarbij richten we ons op verschillende rollen. Voor managers bieden we bijvoorbeeld trainingen over werkafspraken of het gebruik van KPI’s. En met functioneel beheerders gaan we de diepte in over de implementatie van een toepassing. Daarnaast zijn er natuurlijk nog specifieke gebruikersgroepen. Neem een toepassing van IBM Maximo in de olie- en gasindustrie. De ene gebruikersgroep heeft een marine-achtergrond, de ander is onderlegd op mechanisch of elektrisch gebied. En een reliability engineer heeft weer een andere trainingsbehoefte dan bijvoorbeeld een maintenance engineer.
Van knoppentraining tot training voor key users of interne consultants
Het niveau binnen de gebruikersgroepen kan eveneens uiteenlopen. Een key user vraagt bijvoorbeeld een andere training dan een ‘gewone’ eindgebruiker of een interne consultant die wordt opgeleid om de eigen organisatie te adviseren over een bepaalde toepassing. Van een knoppentraining tot een training over onderwerpen zoals regelgeving, procedures of werkafspraken, bij maatwerk passen we de training helemaal aan de wensen van onze klanten en hun doelgroepen aan.
Training maakt het waarom duidelijk
Bij Gemba kennen we onze klanten, hun implementaties en procedures door en door. Daardoor zijn we als geen ander in staat om uit te leggen waarom hun IBM Maximo-, IBM Cognos- of IBM ControlDesk-toepassing doet wat-ie doet en waarom gebruikers dingen op een bepaalde manier moeten doen. Vaak werken mensen binnen een organisatie op een eigen eilandje. Door ze in de training een breder kader te bieden, zien ze het hele proces en begrijpen ze hun rol daarin.
Continue training door Gemba
Als Gemba zijn we er bovendien voorstander van om medewerkers te blijven trainen, zowel nieuwe als bestaande mensen. En dan niet alleen over nieuwe ontwikkelingen of implementaties. Meestal stoppen organisaties zo’n twee jaar na de eerste implementatie met training, met als gevolg dat niemand op een gegeven moment nog weet waarom dingen zijn zoals ze zijn. Door continue training zetten organisaties hun medewerkers én hun implementaties maximaal in.
Meer weten?
Wilt u meer weten over het trainingsaanbod van Gemba en hoe we uw organisatie hiermee kunnen ondersteunen? Neem contact op met Wouter Schouten: +31 (0)6 – 52 68 37 43 of w.schouten@gemba.nl.