Lees onze meest recente case: Equans BeLux: Mobiel onderhoud makkelijk gemaakt
Klant aan het woord: Stedin
Ruim 2,3 miljoen huishoudens en bedrijven in ons land krijgen hun elektriciteit en gas via netbeheerder Stedin. Daar komt veel techniek en onderhoudswerk bij kijken. Gemba ondersteunt de onderhoudsketens van Stedin met IBM Maximo en helpt het bedrijf bij de transitie naar risicogebaseerd dynamisch onderhoud.
Zo’n 300 monteurs zorgen er dagelijks voor dat de gas- en elektriciteitsinstallaties van Stedin in goede conditie blijven. Onderhoud is een van de kernprocessen van de netbeheerder, want niemand zit te wachten op verstoringen in de levering van gas en elektriciteit. Aan het onderhoud van de diverse assets hangt een hele keten van activiteiten vast, van het uitwerken van een jaarplan en initiëren van onderhoudsopdrachten tot de werkvoorbereiding, planning en uitvoering. “De hele keten is complex”, zegt Daniel Kolobaric van Stedin. “Het vereist het gebruik van diverse verschillende applicaties. IBM Maximo is daar een van.”
Tienduizenden assets
Daniel is Product Owner van het Ketenteam Onderhoud. “Het team ondersteunt de onderhoudsketens van de installaties voor laagspanning, middenspanning en gas en straks ook voor hoogspanning. Dit doen we met IT-oplossingen in opdracht van de afdeling Asset Management van Stedin”, legt hij uit. “Het gaat om het onderhoud van grote aantallen assets. Stedin heeft alleen al zo’n 25.000 middenspanningstations en 10.000 gasstations in gebruik.”
Initiëren onderhoud en inzage in conditie
IBM Maximo speelt een rol aan het begin en aan het einde van de diverse onderhoudsketens. “Aan het begin van een keten initiëren we onderhoudsopdrachten in IBM Maximo op basis van ons jaarplan”, legt Daniel uit. “Deze vormen de basis voor de werkzaamheden door onze monteurs. Aan het eind van de keten verzamelen we alle onderhoudsgegevens uit het veld weer in Maximo. De data zegt iets over de staat van een asset en wat daarmee is gebeurd. Is er bij het onderhoud niets geconstateerd, dan gaat de asset terug de cyclus in. Maar is er bijvoorbeeld een grote reparatie nodig, dan zorgt IBM Maximo dat daar een opdracht voor wordt aangemaakt.”
Gebruik IBM Maximo optimaliseren
Stedin maakt dus al heel wat jaren gebruik van IBM Maximo. Daniel: “Al die tijd werken we ook al samen met Gemba dat ons heeft geholpen om ons asset management op te zetten in IBM Maximo. Nu helpen ze ons om het gebruik van de software te optimaliseren.” Inmiddels maakt ook een aantal functionele en technische consultants van Gemba vast deel uit van het Ketenteam Onderhoud. “Het zijn prettige collega’s die veel weten van IBM Maximo én ervaring hebben met bedrijven uit andere sectoren. Dat is heel waardevol.”
"Dynamisch onderhoud is effectiever en efficiënter"
Van statisch naar dynamisch
Gemba werkt momenteel voor Stedin aan de transitie naar risicogebaseerd onderhoud. “Nu nog houden we ons aan de onderhoudstermijnen die de leverancier van een asset bij oplevering aangeeft. Dat is dus heel statisch. Maar een installatie die bijvoorbeeld is blootgesteld aan zeelucht heeft eerder onderhoud nodig dan een installatie in een beschermde omgeving. Daarom willen we ons onderhoud dynamischer maken en uitgaan van de conditie van een asset en het risico op storingen. Dat is effectiever en efficiënter”, zegt Daniel.
Conditie in kleurcodes aangeven
Een van de dingen waar Stedin en Gemba binnen het Ketenteam Onderhoud aan samenwerken, is de ontwikkeling van dashboards in IBM Maximo. “Daarin brengen we zaken als de staat van een asset in beeld, maar ook de voortgang van ons jaarplan, de volledigheid van het onderhoudsschema en het percentage geconstateerde afwijkingen”, vervolgt Daniel. “Ook willen de conditie van onze assets visueel maken. Dat je bijvoorbeeld een afbeelding of foto van een gasinstallatie ziet, doorklikt naar de onderdelen en aan de hand van kleurcodes weet wat de staat ervan is. Groen is goed, rood is kritiek. Uiteraard met gedetailleerde rapporten daarachter.”
Cruciale samenwerking
De samenwerking met Gemba is van groot belang voor Stedin. “IBM Maximo is een bewezen product, met heel veel mogelijkheden. Nu gebruiken we nog maar een fractie ervan. We willen veel meer uit Maximo halen om het onderhoud van onze primaire assets verder te verbeteren. De gespecialiseerde kennis en brede ervaring van Gemba is daarbij heel belangrijk”, aldus Daniel. “Of we in de toekomst nog meer categorieën assets in IBM Maximo opnemen, zijn we nog aan het onderzoeken. Als dat gebeurt, zullen dat grote operaties zijn.”
Meer weten?
Meer weten over wat IBM Maximo voor uw organisatie kan betekenen?
Neem contact met ons op, wij vertellen er graag meer over.