Positieve ontwikkeling 2021 doorzetten in 2022
Innovatie, security en hybride werken. Terugkijkend naar 2021 en vooruitblikkend op 2022 zijn en blijven dit belangrijke thema’s, aldus Jack Lok. Ze spelen niet alleen binnen Gemba een rol, maar ook in de samenwerking met klanten. Het algemene beeld? Ondanks COVID-19 gaat het goed en de toekomst ziet er positief uit! Een overzicht.
Herstellende markt
Het begin van 2021 was moeilijk, vooral veel innovatieprojecten werden stilgezet. Gelukkig heeft het tij zich in de loop van het jaar gekeerd en kwam de markt weer in beweging. Dat heeft zich bij Gemba zelfs vertaald in een recordomzet aan services. Met de asset management-oplossing IBM Maximo doen we het ook goed. Zo hebben we daarvoor mooie nieuwe klanten binnengehaald, onder meer in de olie- en gasindustrie. Een ander succes is de mobiele app die we zelf hebben gebouwd, verschillende klanten werken er inmiddels mee. Ook op het gebied van IoT zijn er ontwikkelingen. We hebben bijvoorbeeld samen met The IoT Company een deal gesloten met Merrem & la Porte voor een oplossing voor remote monitoring van Kathodische Bescherming. Een veelbelovende samenwerking!
Innovatie: samen pad uitstippelen
Goed nieuws is bovendien dat er weer ruimte komt voor investeringen. Bij Gemba zijn we bijvoorbeeld druk bezig om onze klanten mee te nemen in de ontwikkeling naar Asset Performance Management (APM) met IBM MAS. Denk aan de inzet van artificial intelligence voor het monitoren van assets of het voorspellen van uitval. We verwachten dat ze in 2022 met ons de eerste stappen zullen zetten om van de voordelen van APM te profiteren. Ook in het algemeen zijn we bezig de customer journey vorm te geven: waar staan we samen met iedere klant over een jaar? Nu organisaties langzaam maar zeker weer openstaan voor innovatie, biedt zo’n leidraad houvast bij het maken van plannen.
Focus op security
Met al het nieuws rond gijzelingen, hacks en beveiligingslekken zal het niemand verbazen dat security ook bij Gemba een hot item is. Het stond hoog bij ons op de agenda in 2021 en dat zal in 2022 niet anders zijn. Zo hebben we alle systemen die lokaal draaiden al in de zeer goed beveiligde cloud gezet en is security bij alles wat we doen een focuspunt. Dat wordt bevestigd door het feit dat onze ISO 27001-certificering voor informatiebeveiliging net weer voor een jaar is verlengd. En in het afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld een geautomatiseerd proces opgezet waarmee we snel de juiste stappen nemen, mocht er een kwetsbaarheid worden geconstateerd. Ook in het komende jaar blijft security vanzelfsprekend prioriteit.
Hybride werken heel gewoon
Thuiswerken in combinatie met werken op kantoor of bij de klant: zowel bij Gemba als bij onze klanten is het hybride werken ingeburgerd. In ons bedrijf zijn we altijd al flexibel geweest in thuiswerken. Onze ervaring is dat als mensen verantwoordelijkheid krijgen, ze die ook nemen. Dat heeft zich in de coronatijd terugbetaald, want het heeft ons geholpen onze klanten goed te blijven bedienen.
Natuurlijk is thuiswerken niet altijd makkelijk. En contact houden met collega’s via Teams gaat goed, maar is niet hetzelfde als elkaar in levende lijve ontmoeten. Tijdens onze grote interne vergaderdag in oktober (uiteraard volgens alle coronaregels) was iedereen dus erg enthousiast om elkaar weer te zien. Ook virtueel proberen we het leuk te houden, bijvoorbeeld met een online kookworkshop of escape room. Om goed werk te leveren, moet je goed kunnen werken, vinden we bij Gemba. En daar hoort persoonlijke aandacht en sociaal contact bij!
Goed contact met klanten
Met onze klanten is het via Teams ‘business as usual’, bij hen is de flexibiliteit rond hybride werken eveneens groot. Toch kijken we ernaar uit om weer wekelijks live contact over operationele zaken te hebben. Het sociale aspect in het contact met onze klanten vinden we belangrijk en daar is ‘in het echt’ toch meer plaats voor. Het hybride werken zal wel blijven, voorzien we, ook als het straks niet meer hoeft. Achter de schermen zijn wij erover aan het nadenken hoe we de positieve aspecten ervan kunnen vasthouden, terwijl er tegelijkertijd voldoende ruimte is voor live contact. Dat is ook goed voor onze klanten. Neem alleen al praatjes bij de koffiemachine, die leiden vaak tot hele interessante ideeën.
Duurzame toekomst
Wij zijn er in ieder geval klaar voor om samen met u in 2022 de draad weer op te pakken en vol enthousiasme in te springen op innovatieve ontwikkelingen. Met als extra aandachtspunt dat we dit steeds duurzamer willen doen! Tot slot wensen we u een heel goed en gezond nieuw jaar, namens iedereen bij Gemba. En wilt u meer weten over de visie en plannen van Gemba voor 2022? Neem dan contact op met Johan Knook, via j.knook@gemba.nl of +31(0)6 50 52 68 23.