Asset management in de transport: hoe pakt u het aan?
Of het nu om vrachtwagens, lease-auto’s, vliegtuigen, boten, trams of treinstellen gaat, iedere vlootmanager wil de inzetbaarheid en betrouwbaarheid van zijn assets verbeteren. Welke uitdagingen komen er kijken bij asset management in de transport en hoe pakt u die aan? Zeven pijnpunten bij het onderhouden van assets in de transport en hun oplossing.
1. Hoe verlengt u de levensduur van de assets in uw vloot?
Dat begint bij een asset management oplossing voor de transport waarin u gegevens over de onderhoudsgeschiedenis van uw assets en hun actuele conditie vastlegt en analyseert. Zo kunt u onderhoudswerkzaamheden beter plannen en zelfs voorspellen wanneer preventief onderhoud nodig is. Vooraf gedefinieerde taakplannen helpen u bij het planmatig onderhoud van uw assets. Van het oplossen van problemen tot en met afspraken met leveranciers over de beschikbaarheid van onderdelen: voor elk asset staat beschreven wat er moet gebeuren. Wanneer kunt u bijvoorbeeld het beste de accu van een voertuig vervangen? En wanneer is een treinstel aan revisie toe?
2. Hoe gaat u slim om met het onderhoudsbudget van uw vloot?
Te vroeg onderhoud zorgt voor onnodige uitgaven, terwijl te laat onderhoud mogelijk tot uitval en dus tot onvoorziene kosten leidt. Maar er zijn meer manieren om uw budgetten goed te benutten. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van het brandstofverbruik van een asset. Dit soort informatie stelt u in staat uw zuinigste assets het meest in te zetten of te voorspellen wat het verbruik van uw vloot in de komende periode zal zijn zodat u daarop kunt budgetteren. En is het verbruik in de praktijk hoger dan normaal? Dan weet u dat er iets aan de hand is en kunt u direct in actie komen om uitvalkosten te voorkomen. Ook bijvoorbeeld het inzichtelijk maken en adequaat beheren van uw onderdelenvoorraad helpt u verstandig om te gaan met uw geld. Is het echt wel nodig om zo veel dure onderdelen op de plank te hebben?
3. Hoe bewaakt u de onderhoudscontracten met uw leveranciers?
U hebt allerlei afspraken met leveranciers over het onderhoud van de assets in uw vloot. Binnen welke termijn moeten ze bijvoorbeeld een probleem met een onderdeel oplossen? Welke onderdelen moeten ze voor u op voorraad hebben? En wanneer loopt hun garantietermijn af? Door al dit soort dingen per asset vast te leggen, houdt u zicht op uw contracten en de afspraken die daarin zijn gemaakt. U kunt dan ook een seintje krijgen als bijvoorbeeld een afgesproken garantie- of onderhoudstermijn verloopt.
4. Hoe houdt u de onderhoudsgeschiedenis van uw vloot zuiver?
De samenstelling waarin u de assets in uw vloot inzet, kan van invloed zijn op hun onderhoud, verbruik of levensduur. Neem een wagon van een trein. De ene keer gebruikt u de wagon op traject X, de andere keer op traject Y. Wat betekent dit voor de slijtage van de wagon? Ook de positie van de wagon is steeds anders, soms in het midden van de trein, soms achter de locomotief. Wat voor effect heeft dit op de prestaties van de wagon of juist op de individuele onderdelen? Door dit soort details te registreren, voorkomt u dat uw onderhoudsgeschiedenis vervuilt en daarmee de kans op minder effectieve onderhoudsbeslissingen.
5. Hoe voldoen de assets in uw vloot aan wettelijke verplichtingen?
Denk alleen al aan een relatief simpele keuring als de jaarlijkse APK van een grote vloot personen- of vrachtwagens en de planning daarvan. Het is essentieel dat u voor al uw assets de vereiste interne en externe inspecties zorgvuldig bijhoudt, compleet met takenlijsten voor alle betrokken partijen. Zo hebt u overzicht en controle. U kunt alle inspecties optimaal plannen en aantonen hoe u deze borgt.
6. Hoe legt u data over uw assets vast voor effectief preventief onderhoud?
Als u een asset aanschaft, legt u gegevens vast zoals de aanschafdatum, leverancier, garantieafspraken, benodigde reserveonderdelen en frequentie voor preventief onderhoud. Vervolgens houdt u bij wat er tijdens het gebruik gebeurt en maakt u analyses op basis waarvan u uw preventief onderhoud zo effectief mogelijk inricht. Het registreren van die data over de prestaties of conditie van uw assets is op verschillende manieren mogelijk. In werkorders houden uw monteurs bijvoorbeeld meterstanden of de slijtage van een profiel van een band in een bepaalde configuratie bij. Daarnaast haalt u geautomatiseerd data op uit de transpondersystemen waarmee uw assets zijn uitgerust. Dat kunnen data over de locatie of het brandstofverbruik van een voer-, vaar- of vliegtuig zijn, maar ook foutcodes die aangeven dat bijvoorbeeld de druk op een as te hoog is of dat een rem niet goed werkt.
7. Hoe combineert u alle onderhoudsdata van uw assets?
Veel bedrijven in de transport maken gebruik van verschillende systemen voor bijvoorbeeld het aanmaken van werkorders of het vastleggen van contractuele afspraken met leveranciers. Deze systemen werken vaak niet goed samen en dat maakt het moeilijk om uw assets te managen en ten volle te benutten. Het is beter om te kiezen voor een onderhoudsmanagementoplossing voor de transport waarin u alle benodigde data voor het optimaal onderhouden van uw vloot vastlegt en combineert.
Asset management oplossing speciaal voor de transport
Bij Gemba helpen we u graag de inzet en levensduur van uw vloot te verbeteren. Daarbij combineren we onze kennis van uw sector met een IBM Maximo onderhoudsmanagementoplossing speciaal voor transportbedrijven. Deze asset management oplossing biedt u alles wat u als transportonderneming nodig hebt om uw onderhoudsprocessen te verbeteren en uw assets maximaal in te zetten tegen minimale kosten.
Meer weten?
Wilt u meer weten over wat Gemba voor u kan betekenen bij het onderhouden van de assets van uw transportbedrijf? Neem contact op met Wouter Schouten: +31 (0)6-52 68 37 43 of w.schouten@gemba.nl.