Interview Alexander van Zoelen “Bij Gemba is het gras het groenst”
General Manager Alexander van Zoelen is trots op Gemba, vooral op de mensen die samen het bedrijf maken. Ze hebben allemaal potentie en je kunt hem niet blijer maken dan dat dat eruit komt. Ook belangrijk, bij Gemba voelt iedereen zich thuis. Vanaf dag één hoor je bij de club. Hoe leuk het is om er te werken? “Niet alleen ons logo is groen, ook het gras. Hoe groen, dat merk je als je binnen bent.”
Alexander, vertel eens wat over jezelf. Wie ben je buiten je werk om?
“Ik woon in Assendelft, op een kwartiertje fietsen van kantoor – wat ik ook regelmatig doe trouwens. Ik ben getrouwd en heb twee dochters van 18 en 12. Wat ik graag doe, is een beetje motorrijden en fotograferen. Vooral de Ardennen in de herfst zijn favoriet: met je statief midden in een beekje staan om watervallen te fotograferen – prachtig!”
En dat motorrijden, is dat vooral voor de lol of doe je er meer mee?
“Ik ben een mooiweer-rijder. Ieder jaar probeer ik bijvoorbeeld met vrienden een rondje Duitsland te doen, die tour organiseer ik zelf. De jaarlijkse Gemba motortocht met collega’s, klanten en partners is ook altijd een feestje. Maar ik doe ook ritten voor Stichting Opkikker. Dan rijden we met langdurig zieke kinderen en hun familieleden. Even een dagje motorplezier – dat is echt heel waardevol.”
Je werkt inmiddels al meer dan 16 jaar bij Gemba. Wat trok je destijds aan?
“De kleinschaligheid. Toen ik solliciteerde, zat Gemba nog in Monnickendam. Ergens boven onder andere een restaurant volgens mij, de ingang was even zoeken. Klein trappetje op, veel hout en een vriendelijke, gemoedelijke sfeer. Hoewel we ondertussen gegroeid zijn van 12 naar meer dan 40 medewerkers en in een mooi pand in Wormer zitten, is die sfeer nog steeds typerend. Je werkt een halve dag bij ons en zit meteen aan de lunchtafel als een echte Gembiaan. Daar ben ik heel trots op.”
Je begon als service delivery manager, nu ben je general manager. Wat doe je op een gemiddelde werkdag?
“Tegenwoordig richt ik me vooral op de backoffice. Administratie, financiën, HR, en facility management – alles wat ervoor zorgt dat iedereen hier lekker z’n werk kan doen. Ons team bestaat uit vijf mensen. We zijn een soort stille kracht, zeg ik altijd. Als we ons werk goed doen, merk je dat eigenlijk niet. Maar als we er niet zijn, dan wél.”
Je zegt dat medewerkers het belangrijkste zijn bij Gemba. Wat bedoel je daarmee?
“Gemba is een kennisbedrijf. We leven van wat onze consultants weten en kunnen. Dus is het onze taak om het hen zo leuk én makkelijk mogelijk te maken. Van leuke uitjes tot urenregistratie die zo min mogelijk gedoe geeft. Blije medewerkers maken blije klanten, zei Richard Branson van Virgin ooit. Daar dragen wij aan bij vanuit de backoffice.”
Wat voor dingen organiseren jullie zoal?
“Dat gaat van het vaste Gemba-weekend, kerstborrels en toffe uitjes tot bijvoorbeeld vrijdagmiddagborrels, lekker met een drankje in het zonnetje in de voortuin als het even kan. En twee keer per jaar hebben we een vergadering met het hele kantoor, over de cijfers en waar we mee bezig zijn. ’s Middags doen we dan iets sportiefs of cultureels. Zo zijn we een keer gaan graffiti-spuiten onder de A8 met een kunstenaar. De mooiste twee doeken hangen in onze gameroom op kantoor, democratisch gekozen. Het idee is om komende september motorproeflessen te doen. De organisatie van alle activiteiten is een samenspel van de HR-afdeling en onze personeelsvereniging, die is heel actief.”
En wat vind je zelf het leukste aan je werk?
“Het coachen van mensen. Zien hoe iemand zich ontwikkelt van begeleiding naar zelfstandigheid – dat is het allermooiste. Iemand die uiteindelijk ‘gaat vliegen’. Daar doe ik het voor. En continu verbeteren. Of het nu gaat om een deelproces in de administratie of iets groters, er is altijd wel iets wat slimmer of leuker kan.”
Hoe ziet jouw rol er over vijf jaar uit, denk je?
“Ik ben nog lang niet klaar. We zijn nu met het MT bezig aan een langetermijnvisie. Gemba draaide altijd lekker op mond-tot-mondreclame en vaste klanten, maar de wereld verandert. We willen die nieuwe fase goed aanpakken. En ik zie nog volop kansen om onze backoffice nog efficiënter en beter te maken dan die nu al is.”
Wat maakt Gemba volgens jou aantrekkelijk voor nieuwe collega’s?
“We zijn gewoon een heel fijn bedrijf om voor te werken, maar dat merk je pas echt als je hier binnenkomt. Bij Gemba is het gras het groenst – dat zeggen we niet voor niks. Het is een organisatie waar je je niet alleen snel thuis voelt, maar ook lang blijft.”
Tot slot: wat is je mooiste herinnering bij Gemba tot nu toe?
“Dat is lastig kiezen… Maar het zeiluitje ter ere van ons 10-jarig bestaan was echt memorabel. Drie grote boten, zeilen in Zeeland. Iedereen kwam terug met het idee een zeilboot te kopen. Dat zegt genoeg, toch?”