Interview Manisha Singh: “Gemba is ook aantrekkelijk voor Gen Z”
Wat voor Manisha Singh begon als een bijbaantje tijdens haar studie, werd een fulltime job: HRM-medewerker bij Gemba. Een groeiende organisatie met interessante HRM-thema’s, van de uitwerking van ontwikkelpaden tot competentiemanagement en een goed geregelde onboarding. Gemba is een fijn bedrijf om voor te werken, vindt ze. “De collega’s zijn geweldig.”
Hoe ben je bij Gemba terechtgekomen?
““Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar een bijbaan, ik wilde me op mijn studie focussen. Ik was bezig met de master Culture, Organization & Management, toen ik via LinkedIn werd benaderd om mee te werken aan HRM-vraagstukken bij Gemba. Ik dacht, laat ik eens kijken, het was maar voor twee dagen in de week. Dat was in april 2023. Na mijn afstuderen in de zomer heb ik nog een paar maanden doorgewerkt, toen ben ik gestopt en met vakantie gegaan. Bij Gemba zeiden ze ‘geef een seintje als je terug bent’. Dat heb ik gedaan, ik vond het er zó leuk.”
Waar ben je als HRM-medewerker bij Gemba allemaal mee bezig?
“Gemba is van oorsprong een familiebedrijf, dat momenteel sterk aan het groeien is. Het is een boeiende omgeving, er lopen allerlei kleine en grote HRM-projecten waar ik naast mijn dagelijkse activiteiten mee bezig ben. Zo ben ik met advieskantoor BDO ons medewerkershandboek aan het updaten. En we zijn samen de ontwikkelpaden aan het vormgeven: hoe groei je van junior door naar medior en vervolgens naar senior?
Een ander onderwerp waar we mee bezig zijn is competentiemanagement: welke competenties horen bij welk profiel? Over dat onderwerp heb ik een kort adviesrapport geschreven tijdens een stage gerelateerd aan mijn studie. Verder zijn we aan het kijken of we onze onboarding kunnen professionaliseren om nieuwe medewerkers een zachte landing te bieden. De aansluiting op Gen Z is ook interessant. Ik hoor zelf bij die generatie. Een goede werk-privébalans, diversiteit, inclusiviteit, duurzaamheid, duidelijkheid: het zijn allemaal aspecten waar we kritisch op zijn. We houden van innovatie en willen ons graag als persoon en als professional ontwikkelen. Daar maakt Gemba werk van.”
Waarom heb je het nog meer zo naar je zin bij Gemba?
“Elke dag is anders, omdat ik met zo veel verschillende dingen bezig ben. Ook de flexibiliteit en vrijheid die ik heb zijn fijn. In de tijd dat ik nog studeerde en twee dagen werkte, kon ik bijvoorbeeld twee halve dagen werken in plaats van een dag als dat beter uitkwam met mijn studie. Bij Gemba gaat het om het resultaat. Hoe je iets doet is aan jou en die autonomie waardeer ik enorm. Zo mocht ik bij de inventarisatie voor de functieprofielen, een van de eerste dingen die ik deed, zelf bepalen of ik persoonlijke gesprekken wilde houden of een vragenlijst via de mail wilde sturen. Ik heb voor de gesprekken gekozen, zo leerde ik meteen mijn collega’s kennen.
Tegenwoordig werk ik vier dagen, twee dagen vanuit huis en twee dagen op kantoor. Dan lunchen we allemaal samen, heel gezellig. De IT is nog een mannenwereld, maar ik heb geweldige collega’s en voel me helemaal thuis. Bij Gemba maakt het niet uit wie je bent of wat je gender is, iedereen is welkom. En niemand kijkt vreemd op als ik voor de lunch rijst meeneem of chapati, Indiaans platbrood. Ik ben zelf geboren en getogen in Nederland, maar mijn ouders komen uit Noord-India.”
Wat vind je van Gemba als werkgever?
“Gemba heeft echt aandacht voor medewerkers. Dat zie je ook terug in kleine dingen, zoals de bos bloemen die nieuwe medewerkers krijgen op de dag dat ze in dienst treden. En met een jubileum krijg je een bonus én word je in het zonnetje gezet op de Gemba-dag. De Gemba-uitjes zijn ook bijzonder. Die gaan van skiën tot een weekendje Sevilla voor het 25-jarig jubileum en een tripje met alle families op een pannenkoekenboot.”
Hoe zie je je toekomst bij Gemba?
“Heel positief! Ik mag helpen om het HR-beleid verder in te richten en dat is een mooie uitdaging. Als dit beleid straks staat, is dat goed voor onze organisatie, onze mensen en onze klanten. Want als alle collega’s het naar hun zin hebben, doordat wij ze vanuit HR op de juiste manier ondersteunen, dan leveren we samen een betere service aan onze klanten.”