Release management en continuous improvement: zo houdt u controle met IBM Maximo

Release management en continuous improvement met IBM MaximoDe wereld staat niet stil, net zoals uw bedrijf. Betere werkprocessen, nieuwe wet- en regelgeving, marktontwikkelingen – er zijn voortdurend redenen om veranderingen aan uw IBM Maximo-omgeving door te voeren. Hoe houdt u uw release management in de hand en doet u aan continuous improvement?

IBM Maximo is geen out-of-the-box oplossing, maar een veelzijdige toolkit. Daarmee richten we een asset management-oplossing in die uw werkprocessen maximaal ondersteunt. Elke verandering aan uw IBM Maximo-omgeving moet op een gevalideerde, gecontroleerde manier gebeuren. Want wat u absoluut niet wilt, is dat belangrijke werkprocessen in uw organisatie worden verstoord. Hoe voorkomt u dat nieuwe functionaliteit niet goed werkt, incompleet is of te vroeg live gaat?

Gewenste wijzigingen inventariseren

Bij Gemba hakken we vaker met dit bijltje, zo ook bij een klant in de olie- en gassector. Samen pakken we het uitbrengen van nieuwe of veranderde IBM Maximo-functionaliteit gestructureerd aan. Het proces begint met het in kaart brengen van de gewenste wijzigingen, om deze vervolgens als serviceaanvragen in IBM Maximo te registreren. Het resultaat is een overzichtelijke lijst met wijzigingen, die onze consultant wekelijks met de klant doorneemt. Wat is precies de bedoeling van elke wijziging? Ter verduidelijking nemen we vaak contact op met de persoon die de verandering heeft aangevraagd.

Van ontwikkelen, testen en valideren naar acceptatie

Eenmaal per maand brengen we een nieuwe release van IBM Maximo uit voor de klant. In die release zijn alle afgesproken wijzigingen doorgevoerd. Aan de livegang gaan verschillende stappen vooraf, waarbij we in diverse IBM Maximo-omgevingen werken. We starten met bouwen in de ontwikkelomgeving en gaan dan naar de testomgeving. Daar proberen we de release uit en valideren of we alle beoogde wijzigingen erin zitten. Volgende stap is de release naar de acceptatieomgeving te brengen. In die omgeving test de klant zelf of alles werkt zoals bedoeld. In dit geval doet hij dat naar eigen inzicht, maar wij kunnen daar ook een adviserende rol in spelen.

Borging releaseproces

Tijdens het bouwen van een wijziging leggen we alle details vast. Dat doen we in een door Gemba ontwikkeld ‘as built’-document. Zo’n as built-document wordt gekoppeld aan de bijbehorende serviceaanvraag in IBM Maximo en is dus altijd makkelijk terug te vinden. Voorafgaand aan de maandelijkse release voegen we alle as built-documenten samen tot één totaaloverzicht. Daarin staat bijvoorbeeld ook hoeveel downtime met de implementatie gepaard gaat, wat de risico’s zijn en welke maatregelen er zijn genomen om die risico’s te minimaliseren. Dit document gaat naar de change advisory board van de klant, die er een laatste klap op geeft. Zo is het hele releaseproces dichtgetimmerd en geborgd. Na de release synchroniseren we de ontwikkel-, test- en acceptatieomgeving. Alles moet in elke omgeving hetzelfde zijn, omdat dit anders bij volgende veranderingen mogelijk problemen oplevert.

Continuous improvement

Net zoals wij voor klanten aan continuous improvement doen, is IBM daar zelf ook mee bezig. Met IBM Maximo Application Suite hebben ze daarbij voor een agile ontwikkelaanpak gekozen. In plaats van lange tijd aan een uitgebreide volgende release te bouwen, wordt er continu nieuwe functionaliteit voor IBM MAS via een OpenShift-platform beschikbaar gesteld. Dit betekent voor u dat u sneller kunt profiteren van nieuwe mogelijkheden, om zo in te spelen op veranderingen en uw werkprocessen te professionaliseren. Als Gemba helpen we u daar graag bij, met onze kennis, ervaring én ISO9001-certificering.

Meer weten?

Wilt u meer weten over release management en continuous improvement met IBM Maximo? Neem contact op met Wouter Schouten: +31 (0)6-52 68 37 43 of w.schouten@gemba.nl.