IBM Maximo en SAP: hoe werken ze optimaal samen?
U gebruikt IBM Maximo voor het onderhoud van uw assets en SAP voor processen zoals uw inkoop en financiën en wilt de twee systemen koppelen. Waar moet u aan denken bij de realisatie van een SAP-interface voor IBM Maximo? Naast data, processen en technologiekeuze spelen bijvoorbeeld licentiekosten en beheer een rol. Met de juiste aanpak laat u SAP en IBM Maximo naadloos samenwerken.
Het begint natuurlijk allemaal met het vaststellen van uw integratiebehoefte. Om welke processen gaat het precies? En in welk systeem voert u de activiteiten binnen deze processen het beste uit? Vooral op inkoopgebied raken IBM Maximo en SAP elkaar. U wilt bijvoorbeeld vanuit werkorders in IBM Maximo onderdelen kunnen bestellen, maar die moeten in SAP worden verwerkt – uiteraard rekening houdende met uw inkoopautorisaties. Waar legt u precies de knip tussen beide systemen? Gaat bijvoorbeeld het hele inkoopproces vanaf de aanvraag in IBM Maximo via SAP, tot en met de registratie van ontvangen goederen aan toe? Of is het handiger om meer in IBM Maximo te laten gebeuren? En welke data moeten de twee systemen bij de integratie uitwisselen? Naast stamdata zoals artikelen, kostenplaatsen, medewerkers en tarieven, hebt u te maken met transactiedata zoals inkoopaanvragen, inkooporders en materiaalontvangsten.
Licentiekosten meenemen bij keuze SAP-interface IBM Maximo
Bij het bepalen van wat er in welk systeem gebeurt, is het ook goed om naar de licentiekosten te kijken. Welke taakverdeling binnen de processen pakt het gunstigste uit? Stel, uw inkoopafdeling werkt bedrijfsbreed in SAP en inkoopaanvragen voor onderhoudswerkzaamheden aan uw assets komen daarin automatisch binnen vanuit IBM Maximo. In dat geval hebt u geen IBM Maximo-licenties nodig voor uw inkoopmedewerkers, terwijl uw onderhoudsmensen niet in SAP hoeven te werken om onderdelen te bestellen. Door voor de meest kostenefficiënte taakverdeling te kiezen, kunt u besparen op licentieuitgaven.
Moderne integratietechnologie
Dan is er nog het technische integratievraagstuk: welke technologie is het meest geschikt voor de realisatie van een SAP-interface voor IBM Maximo? Zo kunt u de koppeling realiseren via webservices zoals REST-API’s, maar ook via XML of een alternatieve technologie. Het voordeel van een moderne technologie zoals webservices is dat de interface beter beheerbaar is. Gaat er iets mis bij de uitwisseling van gegevens, dan kunt u automatisch meldingen laten genereren. Maakt SAP bijvoorbeeld na een inkoopaanvraag vanuit IBM Maximo een inkooporder met een verkeerde datum aan, dan krijgt u daar een melding van in IBM Maximo. Door het gebruik van moderne interfacetechnologie bent u verzekerd van uw data-integriteit en blijft de performance van uw systemen gewaarborgd.
Beheer SAP-interface IBM Maximo niet vergeten
Net zo belangrijk als het bouwen van een SAP-interface voor IBM Maximo is het beheren daarvan. Bij Gemba hebben we ruime ervaring in het realiseren van SAP-interfaces voor IBM Maximo. Wij brengen uw integratiebehoefte in kaart, kijken per proces welke integratiescenario’s voor uw bedrijf het beste werken en helpen u de juiste functionele en technische keuzes te maken om die scenario’s in een interface te ondervangen. Ook voor de migratie, en de ondersteuning en het beheer na de livegang van de SAP-interface voor IBM Maximo kunt u op ons rekenen. Zo helpen we u uw onderhoudsprocessen in IBM Maximo en uw inkoop- en andere processen in SAP naadloos te laten samenwerken.
Meer weten?
Meer weten over een SAP-interface op maat voor IBM Maximo? Neem contact op met Gerben ter Horst via +31 (0)6 – 14 57 21 19 of g.terhorst@gemba.nl.