Slimmer werken op locatie met IBM Maximo Mobile en IBM Mobile Assist

Slimmer werken op locatie met IBM Maximo Mobile en IBM Mobile AssistEen monteur op locatie heeft niet altijd voor elk probleem de oplossing paraat. Dan is het fijn als een collega even op afstand meekijkt. Of als enkele vragen aan een slimme chatbot de benodigde antwoorden opleveren. En wat dacht u van een bril met augmented reality-technologie die assets grafisch weergeeft en belangrijke informatie laat zien? Samen met IBM Maximo Mobile is IBM Maximo Assist een grote steun voor uw medewerkers ‘in het veld’. Wat kan er allemaal?

Onderhoudsinformatie bij de hand met AI-kennisbank IBM Maximo Mobile

Met IBM Maximo Mobile maakt u het werk van de technici die uw installaties onderhouden en inspecteren een stuk makkelijker. Hun werkorders of inspectieformulieren zijn bijvoorbeeld altijd binnen handbereik op hun tablet of mobiele telefoon. En hebben ze specifieke informatie over een asset nodig, dan vinden ze die snel en eenvoudig terug in een centrale, door artificial intelligence aangestuurde kennisbank. In totaal omvat IBM Maximo Mobile negen handige apps.

Ondersteuning op afstand met IBM Maximo Assist

Met IBM Maximo Assist is er nog veel meer mogelijk. Zo kunnen uw technici videobellen met collega’s op kantoor als ze ergens niet uitkomen. Ze zien wie er beschikbaar is en laten een collega met kennis van zaken meekijken. Dat doen ze direct vanuit IBM Maximo Assist, dus zonder naar een externe app over te schakelen. Na afloop van de call kan de software met AI een samenvatting van de call maken, zowel in de vorm van een video- als een tekstbestand. De bestanden gaan dan de centrale kennisbank in die ook door IBM Maximo Mobile wordt gebruikt, waar ze worden toegevoegd aan de juiste werkorder. Deze informatie helpt collega-technici sneller oplossingen te vinden als ze in de toekomst tegen vergelijkbare problemen aanlopen.

Augmented reality: een extra dimensie aan uw assets

Een tot de verbeelding sprekende optie van IBM Maximo Assist is ook een applicatie die ondersteuning biedt voor het gebruik van een AR-bril. Met de AR-bril op krijgen ze een grafische weergave te zien van de asset waar ze naar kijken. De verschillende assetonderdelen zijn voorzien van een vierkant symbooltje. Wijzen de brildragers met hun vinger naar zo’n vierkantje, bijvoorbeeld een meter of pomp, dan ziet de AR-bril dat. Daarop verschijnt de mogelijkheid in beeld om specifieke informatie over het onderdeel op te vragen, zoals de onderhoudshistorie of andere bijzonderheden.

Hogere productiviteit en kennisborging

IBM Maximo Assist stelt u dus op verschillende manieren in staat de productiviteit van uw medewerkers op locatie te verhogen. Ze lossen problemen sneller en ook vaker in één keer goed op. U kunt bovendien minder ervaren mensen zelfstandig op pad sturen of externe medewerkers die nog niet alles weten over uw assets en werkwijze inzetten. Zo adresseert u ook meteen de krapte op de arbeidsmarkt voor onderhoudstechnici. Daar komt nog bij dat u waardevolle kennis in de hoofden van uw medewerkers opslaat en toegankelijk maakt. Zo voorkomt u een kennisdrain bij het vertrek van onderhoudsexperts uit uw organisatie.

Toekomstgericht asset management

IBM Maximo Assist-toepassingen zoals videobellen en de slimme kennisbank met chatbot zijn vandaag al praktisch toepasbaar. Het maken en opslaan van samenvattingen van videocalls en het gebruik van de AR-bril kosten op dit moment nog veel bandbreedte, maar zijn absoluut interessante mogelijkheden om mee te experimenteren voor de toekomst. Voorwaarde voor het gebruik van IBM Maximo Assist is wel dat u over bent op IBM MAS. Dit is anders dan bij IBM Maximo Mobile, dat u ook in combinatie met IBM Maximo 7.6.3 kunt gebruiken.

Meer weten?

Wilt u de mogelijkheden van IBM Maximo Mobile en IBM Maximo Assist verder ontdekken? Neem contact op met Larry van Elewoud: +31 (0)6 15 45 04 98 of l.vanelewoud@gemba.nl.