Lees onze meest recente case: Equans BeLux: Mobiel onderhoud makkelijk gemaakt
Interview Rick Bode “Gemba is geen groot bedrijf, maar heeft wel grote klanten en opdrachten”
Rick Bode ziet het helemaal zitten bij Gemba. Als functioneel consultant ligt de toekomst voor hem open, hij kan alle kanten uit. Nu is hij vooral bezig aan de onderhoudskant van IBM Maximo, bij netwerkbeheerder Stedin. “Asset management is breed, er zijn veel kansen. Als ik iets anders wil, dan zit ik bij Gemba nog steeds op de juiste plek!”
Hoe heb je Gemba leren kennen?
“Na mijn studie logistiek management heb ik een paar jaar fietsvakanties op Mallorca georganiseerd. Zelf doe ik al heel lang aan wielrennen, als lid van de Zaanse wielerclub. Toen het toerisme door corona stilviel, ben ik in Nederland als logistiek manager bij een e-commercebedrijf gaan werken. Daar kwam ik in aanraking met softwareoptimalisatie. Dat vond ik zo leuk dat ik er fulltime mee bezig wilde zijn, maar die ruimte was er niet. Op LinkedIn zag ik een vacature voor functioneel consultant bij Gemba in Wormer, waar ik geboren en getogen ben. Het grappige was dat ik heel vaak onbewust langs het Gemba-kantoor ben gefietst en gewandeld. Ik heb uiteindelijk een mail gestuurd of ze openstonden voor een bak koffie en er volgden twee heel fijne gesprekken.”
Wat spreekt je aan bij Gemba?
“Gemba is geen groot bedrijf, maar het heeft wel grote klanten en opdrachten. Ik hou ervan in een kleine club te werken, waar je snel kunt schakelen. Er werken ook zoveel verschillende mensen, dat maakt het erg gezellig. Informeel contact vind ik belangrijk. Samen in de lobby even kletsen, over sport of iets heel anders. Zo bouw je een band op en stap je makkelijk naar mensen toe. Dat trek ik door naar klanten. Bij een overleg informeer ik altijd even naar iets persoonlijks. Of ze bijvoorbeeld lekker hebben gefietst in het weekend of een andere hobby hebben gedaan. Elk bedrijf is anders en dat geldt ook voor de mensen die er werken. Om aan alle wensen te voldoen, moet je het met iedereen goed kunnen vinden.”
Voor welke klant van Gemba werk je op dit moment?
“Ik werk vier dagen in de week voor netwerkbeheerder Stedin. Met een team van tien mensen, onder wie nog drie Gemba-collega’s, beheren we IBM Maximo. We zitten midden in een energietransitie, het is gaaf om daar vanuit m’n werk bij betrokken te zijn. Met een groepje hebben we onsite visits bij diverse hoogspanningsstations gedaan. Daar zie je wat de monteurs van Stedin doen. Indrukwekkend wat ze aan installaties hebben neergezet, wat er nodig is om energie te leveren. Wij onderhouden deze installaties met IBM Maximo. Het geeft me daarbij voldoening om dingen te verbeteren.”
Hoe heb je de switch naar functional consultant gemaakt?
“Ik had al ervaring met software, hoe het in elkaar zit en werkt, maar ik moest IBM Maximo leren kennen. Eerst heb ik een paar maanden op de servicedesk van Gemba vragen van klanten beantwoord. Ik heb er snel geleerd door dingen zelf uit te zoeken of aan collega’s te vragen. Daarna ben ik bij Stedin aan de slag gegaan, ook om te leren. De collega’s van Gemba in mijn team hebben me op gang geholpen en helpen me nog steeds. Dat werkt goed omdat elke collega eigen, specifieke ervaring heeft en die op de juiste manier weet over te brengen. Het is zo goed gegaan dat ik nog steeds bij Stedin zit (lacht).”
Werk je op locatie bij de klant of ook bij Gemba en vanuit huis?
“Sinds kort woon ik niet meer in Wormer, maar in Maastricht. Mijn vriendin is zich als arts aan het specialiseren in een lokaal ziekenhuis, dus toen we gingen samenwonen werd het Maastricht. Gelukkig kan ik op afstand werken. Ik ben gemiddeld eens in de twee weken een dag bij de klant en een dag op kantoor in Wormer. Bij sommige bedrijven zou dat ongemakkelijk voelen, bij Gemba niet. We praten dan bij met een bak koffie alsof ik dagelijks op kantoor ben, dat vind ik tof. De Gemba-uitjes zijn ook goed voor de onderlinge dynamiek. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar mee geweest naar Winterberg. We zaten met een groep collega’s in één huis, zo leer je elkaar weer op een andere manier kennen.”
Hoe zie je je toekomst bij Gemba?
“Ik heb er zin in! Gemba is een belangrijke speler in asset management, ik kan nog een heleboel leren en er zijn heel veel kansen. Zo gaat Stedin veel installaties bouwen, die willen ze slim onderhouden. Ik zie mezelf daar een rol in spelen en in groeien. Asset management is ook heel breed, het is meer dan alleen onderhoud. Als ik een andere kant uit wil, zit ik bij Gemba nog steeds op de juiste plek.”