Lees onze meest recente case: Licentie audit bij DP World

Grip op uw installatie- en onderhoudswerk met krachtige IBM Maximo-dashboards

Grip op installatie- en onderhoudswerk met IBM Maximo-dashboardsWaar zitten de pieken in uw installatie- en onderhoudswerk? Waar komen de meeste ad-hocprojecten vandaan? En hebt u wel voldoende monteurs met de juiste kwalificaties in huis? Inzichtelijke dashboards helpen de planning en inzet van uw service- en onderhoudsmedewerkers te optimaliseren. Hoe gaat dat in z’n werk? In deze blog vier voorbeelden van visuele asset management rapportage, met IBM Maximo en IBM Maximo Scheduler.

Het kan zijn dat u machines plaatst en onderhoudt voor klanten over de hele wereld. Of u hebt dichter bij huis eigen installaties staan, op diverse plekken in Nederland. Wat de situatie ook is, u wilt maximale prestaties uit uw assets halen en uw service- en onderhoudsmonteurs zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten. IBM Maximo en IBM Maximo Scheduler helpen u het werk van uw medewerkers in te plannen en geven u grip op hun activiteiten. Handige visuele rapportages bieden u daarbij eenvoudig inzicht in de prestaties, zodat u waar nodig kunt bijsturen. Vanuit één hoofddashboard met verschillende visuele weergaves, zoals landkaarten, staaf- en lijndiagrammen, zoomt u snel in op onderliggende details. In deze blog enkele voorbeelden gemaakt met IBM Cognos. Deze BI-software is integraal onderdeel van IBM Maximo.

1. Snel op de kaart zien waar het werk zit

Hoe is het werk van uw monteurs in de komende tijd verdeeld over verschillende locaties? Als u met uw muis over de landkaart in het dashboard gaat, verschijnt het aantal dagen in beeld dat dit jaar is toegewezen aan een land, regio of locatie. Wilt u meer weten, dan klikt u door naar de onderliggende informatie. Hoe vertaalt het aantal dagen zich bijvoorbeeld procentueel gezien? En om welke sublocaties, klanten of soort assets gaat het? Op al dit soort aspecten kunt u eenvoudig filteren. Zo ziet u snel wat er op welke locatie gebeurt en waar uw onderhouds- of serviceactiviteiten zich concentreren.

2. Direct inzicht in de hoeveelheid werk

Welk werk is al gedaan en wat moet er nog gebeuren? Een staafdiagram laat u in één oogopslag zien wat de situatie per jaar of andere gewenste tijdsperiode is. Ook hier kunt u weer inzoomen op detailinformatie, zowel in absolute cijfers als in procenten. Hoeveel dagen per klant of per project is er bijvoorbeeld al gepresteerd en hoeveel dagen staan er nog open? U weet precies waar en hoeveel monteurs u nog nodig hebt om het geplande onderhouds- of servicewerk uit te voeren.

3. Gepland versus ad-hocwerk scherp in het vizier

Welke projecten zijn er last minute bijgekomen? Een lijndiagram geeft aan wanneer er pieken zijn in ad-hocwerkzaamheden. Per periode, bijvoorbeeld per maand of kwartaal, kunt u doorklikken om meer te weten te komen over deze projecten. Om hoeveel procent van het totale aantal projecten gaat het? En welke projectleiders hebben er een handje van om met onvoorzien werk te komen en kunt u hierover maar beter eens aanspreken? Dit soort inzichten helpen u ongepland werk onder controle te houden en de verstoring van uw planning te minimaliseren.

4. Overzicht op benodigde en beschikbare skills

Hoeveel mensen zijn er opgeleid om bepaalde onderhouds- of servicewerkzaamheden uit te voeren aan een machine of installatie? Voor de ene klus hebt u misschien gekwalificeerde elektrotechnici nodig, voor de andere monteurs die zijn opgeleid in mechanica of die de nodige softwarekennis hebben. Een staafdiagram geeft u inzicht in de skills van uw monteurs, zowel op dit moment als in het verleden. Met enkele muisklikken brengt u details in beeld. Waar zitten bijvoorbeeld de skilltekorten geografisch gezien? Mist u mensen met de juiste vaardigheden op senior, medior of junior niveau? En hoe ontwikkelt de situatie zich in de loop van de tijd? Door skilltekorten op deze manier inzichtelijk te maken, kunt u gericht monteurs bijscholen of aanwerven.

PDCA cyclus

Plan, Do, Check, Act (PCDA)

De vier dashboards helpen uw planningsafdeling vorm te geven aan de voor uw onderhouds- en servicewerkzaamheden zo belangrijke PDCA-cyclus:
Plan – Kunnen we op tijd plannen, zijn er niet te veel ad-hocwerkorders?
Do – Hoeveel projecten zijn er gepland en waar zijn ze?
Check – Maken we optimaal gebruik van onze monteurs en skills?
Act – Zijn er meer monteurs nodig en moeten ze extra worden getraind?

Meer weten?

Meer weten over de mogelijkheden van dashboarding met IBM Maximo? Neem contact op met Stefan Ferdinandus, via +31(0)6 15 65 99 47 of s.ferdinandus@gemba.nl.